Sunday 12 April 2015

Karangan Tentang Dadah

Dadah merupakan sesuatu benda yang bagus tapi disalahgunakan oleh manusia. Dadah menjadi satu isu yang sangat krisis sejak kebelakangan ini. Setiap hari ada sahaja berita yang berkaitan dengan dadah yang dipaparkan di media masa dan radio. Kenapa masalah seperti ini sering berlaku. Apakah kesannya terhadap transformasi Negara?

        Masalah penyalahgunaan dadah merupakan isu besar kepada negara. Masalah ini boleh merencatkan transformasi pembangunan kerajaan. Kemajuan negara boleh terjejas dengan peningkatan kes penyalahgunaan dadah. Kewujudan dadah sintetik telah membawa kepada peningkatan kes berkaitan dengan dadah. Ketagihan dadah jenis ini meninggalkan kesan yang lebih berat.

       Pengambilan dadah sintetik menyebabkan ketagihan yang lebih teruk. Dadah buatan ialah dadah yang tidak tulen, sering dicampurkan dengan bahan lain untuk mencukupkan sukatan. Untuk melepaskan gian, pengambilan dalam dos yang sentiasa meningkat diperlukan kerana sukatan dos itu tidak mencukupi untuk tahap khayal yang diperlukan. Walaupun mencukupi tetapi kesan penagihan akan meningkat apabila daya toleransi badan meningkat terhadap kadar pengambilan. Dengan ini wujud sifat pergantungan.

       Kecenderungan sakit mental dalam masa yang singkat juga kesan akibat ketagihan. Untuk meningkatkan tahap khayal dan rangsangan, pelbagai campuran dimasukkan oleh penagih dan juga pengedar. Pengambilan berterusan memberi kesan kepada saraf badan dan otak. Kemurungan dan keresahan menjadikan dopamina dan serotonin dalam otak berkurang yang akhirnya boleh menyebabkan gangguan kepada saraf mental. Peningkatan kes kecelaruan mental merupakan salah satu masalah negara pada masa ini.

     Kesan penagihan dadah sintetik ini juga boleh membawa kematian dalam usia muda. Bahan untuk menghasilkan dadah sintetik melibatkan bahan yang tidak boleh diterima oleh badan, 'beracun' dan merosakkan. Penurunan selera makan dan berat badan, menjejaskan pembinaan antibodi. Kesan ketagihan jangka panjang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi, imunisasi lemah, kegagalan fungsi jantung dan kerosakkan hati. Kematian pada usia muda, kehilangan sumber tenaga kepada negara.

     Kesan pengambilan dadah ini juga akan mewujudkan sifat pergantungan, selera makan dan tidur terganggu apabila gagal mendapat dos yang mencukupi. Berat badan akan menurun, paranoid dan boleh berlaku perlakuan luar jangka. Dalam jangka pangjang membawa risiko yang mewujudkan halusinasi dn kelakuan psikotik. Halusinasi yang menyerang meningkatkan lagi gangguan tidur sehinggakan boleh tidak tidur selama dua minggu.

      Kesan terakhir ialah menjerumus kepada perlakuan ganas. Ketagihan berterusan mewujudkan perlakuan yang dikenali sebagai 'tweaker' atau 'mengidam ice' yang lebih banyak, tetapi gagal mendapat khayal yang 'mencukupi' boleh membawa perlakuan psikotik, ganas dan tidak rasional. Tahap perlakuan psikotik, mewujudkan ancaman dan risiko ke atas ibu bapa sendiri dan mereka yang terdekat merupakan cerminan kepada tahap ketagihan yang teruk. 

      Kesimpulannya, masalah penyalahgunaan dadah merupakan bebanan kepada negara. Oleh itu, peranan ibu bapa, masyarakat dan pelbagai pihak hendaklah digembleng. Apa yang dibimbangi, wujud 'tangan' ghaib dalam permasalahan ini. Kerugian dari segi masa, kos, tenaga, kepakaran, tumpuan pemikiran dan tindakan melibatkan isu ini mesti dirungkai untuk Malaysia yang sejahtera.


9 comments: